Thursday, April 7, 2011

Vadey ke Vadeh?...


Aku pun x tau...yg mana satu namenye
pada aku janji buleh telan dan halal udohhhh leee..hehee..
dah lama teringin nak makan pun bende alah nih…
tapi br2 ni je yg sempat membuatnye,
actually idok le susah bebenor poooon
tapi kome tau leee aku ni pepagi dgn si qisti lagik
dengan apaknye…huhuuuu
dapat aku membuatnye dah cukup baik le tu kan kan
Nah, kome layan le resepi ni yea…heheee

Vadey
Bahan2nye :
½ kilo kacang dhal (direndam semalaman)
1 labu bawang besar (ptg mayang)
3 tangkai cili kering (direbus dan diricih siap2)
1 tangkai daun kari (diricih)
½ sudu the jintan putih/kasar (tumbukkan sikit)
Sedikit garam
Minyak utk menggoreng

Cara2nya:-
1. Toskan kacang dhal. Blender kacang (jgn guna air) 
       (aku guna blender kering tu senang tp leceh sket kena 
        buat sikit2, tak muat byk2)
            2.Blendkan tp jgn halus bebenork kacang tu, bior ade kasar 
        sket pun x pe.
     3.Kacaukan dengan bawang besar + cili kering + daun kari +
        jintan putih + garam. Sebatikan
     4. Pakai sarung tangan plastic dan oleskan dgn minyak.
     5. Ambil adunan dan kepal2kan dengan memakai sarung tangan
        plastic supaya adunan tak melekat kat tangan.
     6.dan kalo kome dah suke ngan rupe adunan tu terjunkan le dia 
        dlm minyak yg dah dipanaskan.

Pesanan penaja : api jgn besau2 sgt wei nnt rentong! …hehee

toskan kcg dhal

kacang yg dh di blend



sebatikan


kita bakor je!..hehee goreng daaaa..
toskan jap yeh..saborrrr

Bawak bekey yea..makan sensama kengkawan heheee


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...