Tuesday, March 8, 2011

Paprik sotong simple dan kek PENAT..

Baca tagline pun dah paham kan?...adoiiiyaiiii...
berpostpone2 penat aku tu haaa...sampai le ari ni.
dari hari sabtu tu pun adeeeeee je kojenye...
dr pagi melantak ke malam, aku balik umah kul 1 pagi!
ade ke bebenor aku ni weiii!!...
tapi what ever pun aku puas ati dpt buatkan kakak 
sorang aku tu kek besday dia...
dah lama tak pegi umah akak aku sorang nih...
baru sabtu lepeh ni le baru aku berkesempatan menjenguk
dia anak beranak....dengan membawa 'sebekeh'
kek yang kepenatan huhuuu..actually aku yg kepenatan tu pasey 
le kek tu grupenye cenggitu..kurenggggggggg...
ateee..kome nengok le kek aku ni haaa...


kurengggggggkan??
si kecik Qistina..dh besau dah

Bobok kalo gelak 1 bdn bergoyang
Haziq dan Haiqal yg pemalu...

bile le gamaknye makcik ni nak bg aku makan?..
resepi bende alah tu kat sini haaa...cuma aku share cemane aku buatkan je le yeh...

potongkan sponge kek belahkan 3
sapukan krim segar atehnye

picitkan strawberry paste atasnye
sapukan krim segar dn strawberry paste di setiap layer

sapukan krim segar atas kek dan ratakan
tekapkan coklat rice ke tepi kek..nampak messykan?
kemaskan dengan belakang pisau panjang potong kek tadi
tang men'deco' nih x sempat nak snap sbb nak cepat daaa sori yeh...hehee
taraaaaaaaaaaaaaaaaaaa...dah siap...ate mana yg kome2 x bape paham tu 
sila le bertanye yeh...heheee.....(mcm le cantik sgt yeh)..
aku ni still belajor lagi mak incik2 smua tp buleh le setakat buat mkn sendiri
x de le sampei meniage lg...
esoknye aku dah pancit!...selain masak ayam KFC bobok, aku masakkan 
pak incik aku tu paprik sotong jer..jadi le yea..so..layannnnnn...

PAPRIK SOTONG simple

Bahannya :-
1 mangkuk sedang sotong
1/2 mangkuk kacang panjang (potong menyereng)
1/2 mangkuk kubis bunga (
1 biji bawang besar (potong mayang)
1 ulas bawang putih (pecahkan)
2 biji cili api (pecahkan)
1/2 sudu cili kering (kisar)
2 sudu sos cili 
1/2 sudu sos tomato
1 sudu sos tiram
1/2 sudu sos thai (kalau nak laaa)
sedikit air 
sedikit tepung jagung
sedikit garam
sedikit gula

Caranya:-
1. Tumiskan bawang besar, bawang putih & cili api.
2. Masukkan cili kering kisar dan kacau hingga bau wangi.
3. Masukkan sotong. kacau dan biar airnye sejat sikit.
4. Tuangkan semua sos tu dan letak air sikit.
5. Masukkan kacang panjang dan kubis bunga tadi. kacau.
6. Perasakan dgn garam, gula dan tuangkan air tepung jagung 
(utk pekatkan kuah).

siapppppppppp!!...ape lagik jom telan.....huhuuuu..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...